De bedrijfsdirecteur, Hans, wil door mij privé getraind worden in presenteren. ”Geen pottenkijkers erbij want dan voel ik me ongemakkelijk.” We spreken af dat de training één dagdeel zal duren.
Hans, een techneut, heeft moeite met ‘losjes voor een groep te staan’. “Terwijl dat wel regelmatig van mij verlangd wordt: door mijn medewerkers, maar ik moet bijvoorbeeld ook vaak iets vertellen op seminars en businessevents.”
Hans vertelt dat mensen aan hem zien dat presenteren hem …niet makkelijk afgaat. “Ik voel me gewoon niet op m’n gemak op een podium, wil er zo snel mogelijk weer vanaf, aan het werk.”
Maar nu was ‘de nood aan de man’ want Hans moest een praatje houden voor iemand die 25 jaar in dienst was. Daar wil hij echt iets leuks van maken “want dat verdient die man.”
Na de telefonische intake heb ik als geste al iets voor de speech op papier gezet. Net iets buiten de gebaande paden om en de directeur vindt het prachtig als hij het leest. Hij oefent om de speech ontspannen en zonder spiekbriefje te brengen.
Daarna trainen we intensief op verschillende aspecten van presenteren. Gaandeweg de ochtend wordt Hans veel losser. Hij krijgt gevoel bij hoe hij overkomt en hoe dat anders kan terwijl hij toch zichzelf blijft (heel belangrijk!).
Hans blijkt enkele geweldige persoonlijke verhalen te hebben die we op een natuurlijke manier in zijn presentaties verwerken. Ik zie het gezicht en de houding van Hans in de loop van de training veranderen. Het totale plaatje begint te kloppen: daar staat een man met hart voor zijn zaak, hart voor zijn medewerkers en dat wil hij uitdragen.
Na drie uur neemt hij in een bezweet overhemd tevreden afscheid.
En die jubilerende medewerker…: Die was, samen met zijn collega’s, aangenaam verrast door de warme en originele speech door hun directeur.